Zlecenie księgowości do biura internetowego – wady, zalety i ceny

Redakcja

15 stycznia, 2024
Zakładasz działalność gospodarczą? Jeżeli chcesz w pełni skoncentrować się na rozwoju firmy, musisz otaczać się zaufanymi partnerami. Przekazując księgowość do nowoczesnego biura rachunkowego, które obsługuje klientów również na odległość, zyskasz czas i zaoszczędzisz pieniądze. To zalety. A co z wadami tego rozwiązania?

Jakie są wady przekazania księgowości firmy do biura rachunkowego?

Outsourcing, którego przykładem może być skorzystanie z usług internetowego biura rachunkowego, jest rozwiązaniem cenionym przez przedsiębiorców z uwagi na namacalne korzyści. Jednak wybór outsourcingu księgowości wiąże się też z pewnymi zagrożeniami. O jakich wadach mowa? Współpraca z biurem rachunkowym obsługującym klientów również online w niektórych przypadkach może oznaczać:

  • Ryzyko utraty danych. Nie każda firma przykłada należytą wagę do kwestii ochrony danych. Tymczasem biuro rachunkowe ma dostęp do całego ich spektrum. Numer PESEL czy seria i numer dowodu osobistego – wyciek tak wrażliwych informacji może spowodować szereg szkód, w tym wizerunkowych. Stąd też tak ważne jest, aby sprawdzić biuro rachunkowe pod kątem wdrożonych środków ochrony danych.
  • Brak pełnej kontroli nad pracownikiem, który zajmuje się prowadzeniem ksiąg rachunkowych firmy. Nawiązując współpracę z biurem rachunkowym, przedsiębiorca musi obdarzyć je zaufaniem.
  • Problemy z komunikacją. W zależności od modelu współpracy może się okazać, że na linii przedsiębiorca-biuro rachunkowe pojawią się problemy z komunikacją. Aby im zapobiec, konieczne jest sprawdzenie, jak biuro rachunkowe komunikuje się z klientami, np. czy wysyła informacje o wysokości podatków i składek ZUS na wskazany adres mailowy lub czy udostępnia te informacje we własnym programie.

Zalety współpracy z biurem rachunkowym – dlaczego to się opłaca?

Chociaż skorzystanie z usług biura rachunkowego może wiązać się z pewnym ryzykiem, to korzyści jest dużo więcej. Co konkretnie mogą zyskać przedsiębiorcy? Po pierwsze, współpraca z biurem rachunkowym jest korzystna ze względów ekonomicznych. Przedsiębiorca nie musi tworzyć w firmie stanowiska dla księgowego, nie musi też płacić za jego szkolenia. Zwłaszcza z perspektywy małych firm to ogromny plus.

Po drugie, przedsiębiorca, który znalazł zaufane biuro rachunkowe, może w pełni skoncentrować się na rozwoju działalności. „Zaplecze”, czyli m.in. prowadzenie księgowości, pozostaje w rękach specjalistów. W zależności od zakresu współpracy biuro rachunkowe może też dostarczać dane pomocne w podejmowaniu decyzji biznesowych. To jednak nie wszystko, bo niektóre biura rachunkowe proponują szereg dodatkowych usług – należą do nich choćby:

  • Kadry i płace. Biuro rachunkowe może zająć się prowadzeniem dokumentacji kadrowej oraz rozliczać wynagrodzenia pracowników. To oferta skierowana do firm, które tworzą własny zespół.
  • Windykacja. Jeżeli przedsiębiorca trafi na nierzetelnego kontrahenta, który będzie zalegał z płatnościami, może skorzystać właśnie ze wsparcia w zakresie odzyskiwania należności.
  • Pomoc w założeniu firmy. To usługa dedykowana osobom planującym rozpocząć pracę na własny rachunek. Pracownicy biura rachunkowego pomogą w założeniu zarówno JDG, jak i spółki.

Jeżeli biuro rachunkowe działa również w modelu online, to przedsiębiorca nie musi martwić się dostarczaniem dokumentów. W tej sytuacji część procesów może podlegać automatyzacji. To dodatkowa oszczędność czasu.

Ile kosztuje współpraca z biurem rachunkowym?

Współpraca z biurem rachunkowym jest dużo tańsza niż zatrudnienie księgowego na etat. Przykładowy cennik biura rachunkowego prezentuje się następująco:

  • Księgi handlowe – od 700 zł brutto.
  • Księgi podatkowe – od 300 zł brutto.
  • Usługi kadrowo-płacowe – od 25 zł brutto (umowa zlecenie) lub od 40 zł brutto (umowa o pracę).

Trzeba jednocześnie pamiętać, że podane ceny mają jedynie orientacyjny charakter. Profesjonalne biura rachunkowe przedstawiają ofertę dopiero po poznaniu szczegółów współpracy, np. branży, w której działa firma i liczby dokumentów, które są przez firmę co miesiąc wystawiane.

Artykuł promocyjny.

Polecane:

Nie znaleziono żadnych wyników

Nie znaleziono szukanej strony. Proszę spróbować innej definicji wyszukiwania lub zlokalizować wpis przy użyciu nawigacji powyżej.